torsdag 25 augusti 2011

Glutenfri äppelpaj!

Kanske till skillnad från många, så älskar jag verkligen när sommaren övergår till höst. Där verkar vi nu vara mitt i allt och det är riktigt skönt tycker jag. Som jag skrev tidigare så har kameran krånglat, men bakat har jag försökt göra ändå. Något som hör hösten till är ju bakning med äppel som ingrediens. I veckan inledde jag äntligen äppelsäsongen med en paj.



Glutenfri äppelpaj

4-5 st äppel
socker

100 g smör
2 dl fin glutenfri mix
1,5 dl ren havre
ca 0,5 dl krossade hasselnötter
ca 0,5 dl solroskärnor
ca 1 msk socker

flytande honung

Skala och kärna ur några äppel. Skär dem i klyftor och fyll en pajform med så mycket äppel du tycker passar bra. Strö över en del socker. Smält smöret i en kastrull och blanda i alla torra ingredienser. Du behöver inte smälta smöret, men då kanske du behöver ha i lite mera smör eftersom det kan bli svårt att få till en bra smuldeg annars. När man smälter smöret blir degen lite kladdigare, men den går bra att fördela ovanpå alla äppel med händerna ändå. Ringla till sist över lite flytande honung och strö eventuellt ytterligare lite krossade hasselnötter ovanpå pajen. In i ugnen på 200-225 grader i ca 30-40 minuter, eller tills ytan fått fin färg och man ser att äpplena "bubblar" lite. Servera med vaniljvisp.



Ursäkta bilderna, de är tagna med mobilkamera! Pajen blev i varje fall riktigt krispig och god vilket jag tycker att kan vara svårt att få till om man bara använder glutenfritt mjöl i smuldegen. 

Det var allt för nu. Jag återkommer! :-)

2 kommentarer:

  1. Super Marika =) har väntat på detta recept. Visst är det denna du har bjudit på nån gång. Perfekt nu i sensommar/hösten, så jag kan bjuda dig också på fika =) Kramen!!

    SvaraRadera
  2. Hej Fia! Nja, kanske jag inte har bjudit på just den hör tidigare, jag brukar blanda i lite av vad jag har hemma bara! Men laga den här du så kommer jag så gärna och äter! :-) Kram kram

    SvaraRadera